Hur många människor åker över Öresund – egentligen?

På torsdag tas ett lagförslag om id-kontroller och transportöransvar för tåg, buss och passagerarfartyg. Reglerna är tänkta att gälla från 21 december för tågtrafik, från den 4 januari för buss och passagerarfartyg.

En läsning av regeringens och oppositionens motioner samt medias rapportering ger en ganska tydlig hint om viss förvirring vad gäller pendlarsiffror och hur det egentligen ser ut i Öresundsregionen.

Hur många pendlar och hur många kommer att drabbas – egentligen?

Den 27 november skickade Skånetrafiken ut ett pressmeddelande:

– För närvarande tittar vi på olika trafikupplägg tillsammans med våra samarbetspartners där vi försöker se till våra resenärers bästa. Så lite påverkan som möjligt, framförallt för våra 18 000 dagliga resenärer över Bron, sa Linus Eriksson, trafikdirektör på Skånetrafiken.

Ofta hänvisas till att 16 000 och 17 000 och 18 000 pendlare kommer att drabbas. Men hur många MÄNNISKOR är det egentligen som kommer att drabbas? Det Linus Eriksson uttalar sig om är alltså dagliga resenärer på Skånetrafikens tåg över Öresundsbron. Det är alltså såväl jobbpendlare som sällanresenärer, där det senare innebär allt från den som ska flyga till eller från Kastrup, dansken som ska shoppa i Malmö eller svensken som ska besöka Louisiana i Humlebæk, 35 km norr om Köpenhamn.

Skånetrafikens siffror inbegriper alltså INTE tågresenärer som av praktiska skäl väljer att pendla via färjan i Helsingborg. År 2013 beräknades arbetspendlingen från Helsingborg, Höganäs, Bjuv och Ängelholm röra sig om 1 600 personer som alltså jobbade på den danska sidan av Sundet. Hur många som är dagresenärer denna väg vet jag inte, ej heller hur många som åker från Danmark med färja till svenska sidan.

SJ:s dagliga direkttåg till och från Köpenhamn räknas heller INTE in. Just detta hot från SJ att ställa in sina dagliga tåg väckte stora rubriker med start i Dagens industri, med uppföljning i bl a Aftonbladet och i Svenska Dagbladet.

SJ framförde att kontrollerna riskerar ”att bli så dyra att tågtrafiken till Danmark måste läggas ned”.

Vad Stockholmsmedia glömde kolla var SJ:s tågtabell på nätet. Det är ytterst få av SJ:s tåg som går över Öresundsbron. På måndag erbjuder SJ 19 avgångar från Stockholm till Köpenhamn, men bara 5 av dem körs av SJ över Öresundsbron. Alla andra 14 avgångar förutsätter att passagerarna hoppar över till Linus Erikssons Öresundståg.

När Vänsterpartiet i sin svarsmotion 2015/16:3283 hänvisar till att Öresundsinstitutet om 75 000 dagliga resor mellan Danmark och Sverige ”i tåg, bil och andra motorfordon” blir jag lite osäker på vad som egentligen menas. Vad är en ”resa”? Gissningsvis blir det bara en pinne i statistiken när Brobizzen klickar till, oavsett hur många som sitter i bilen. Väldigt ofta är det ju flera i en bil.

Den bästa statistiken har jag faktiskt hittat på Sydsvenskans blogg, vilken ni har här. En genomsnittlig dag åker alltså strax under 100 000 människor över Öresund, alltså antingen från den danska till den svenska sidan, eller från den svenska sidan till den danska sidan. På tåg, i buss, med färja, bil eller lastbil. 

Blir det då 100 000 människor som drabbas dagligen? Nej, det blir naturligtvis många fler. När id-kontrollerna införs den 21 december kommer Öresundstågen att köras med korta tåg och 10-minuterstrafiken kommer att läggas om till 20-minuterstrafik. Det varnas för upp till en timmes extra restid för resenärer med tåg. Naturligtvis kommer detta att påverka resenärer både på den svenska och danska sidan, eftersom spårburen trafik är känsligt för störningar och eftersom väldigt många åker just Öresundstågen.

Det är dessa fakta och siffror jag tänker på när jag till exempel läser den centerpartistiska svarsmotionen 16:3282 av Johan Hedin m fl. De lyfter fram SJ-hotet som något väldigt starkt fastän i alla fall jag anar att SJ redan innan lagförslaget hade svårt att ekonomiskt få ihop resor över Öresundsbron.

Centerpartiet pekar på resandet med Öresundstågen om 33 300 resor varje dag med Öresundstågen. Just vad man syftar på är lite oklart formulerat, men här hävdar fackförbundet Almega år 2014 att det är 76 000 som reser varje dag med Öresundstågen. Vad ska man tro på? Hur många drabbas egentligen?

Förvirringen handlar nog mest om att siffrorna är svåra att förstå för den som inte bor här. Jag tror att våra riksdagspolitiker borde åka runt och praktisera att bo och resa i olika delar av Sverige. Så att de förstår resandeströmmar och behov. Så att de fattar att spårburen kollektivtrafik hänger ihop. Om riksdagen klubbar krav om id-kontroller och transportöransvar som kommer att påverka Öresundstågen, så kommer det naturligtvis också att innebära störningar på Öresundstågstrafiken i hela Skåne, i Halland, Göteborg, Växjö och Kalmar eftersom Öresundstågen går ända hit.

Så hur många kommer att drabbas? Tja, inte räcker det med 16 000 pendlare eller vad man nu anser vara en korrekt siffra. Det är troligen mer än tio gånger så många. Om det ens räcker.

Annonser

Om Lena Breitner

Journalist, fil kand i historia, fil mag i ekonomisk historia, fil mag i litterärt skapande (Författarskolan i Lund). Håller guidade vandringar om det hemliga Malmö med den tidigare underrättelseagenten Gunnar Ekberg. Forskar i egenskap av journalist på WWII, Stasi och kalla kriget. Har skrivit uppslagsordet Stasi för Nationalencyklopedien. Gav 2001 ut boken OmTango - om ordlösa samtal om konsten att kramas.
Det här inlägget postades i Öresundsregionen, Danmark, Malmö, Skåne, Sverige. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s