Äntligen! Citytunneln har öppnat pau ricktickt

I morse öppnade Citytunneln. ”Pau ricktickt” som vi säger i Skåne.  Visserligen något stapplande i början med något inställt tåg och vissa förseningar därefter, men det var vi förberedda på. Trafikverket och Skånetrafiken har varit tydliga med att det inte är busenkelt att koppla in en helt ny tåglinje i systemet.

Mitt i ett ända stort äntligen är det väl också på sin plats att göra några reflektioner. Citytunnel har gått ut med att projektet blivit en miljard billigare och klart ett halvår tidigare. Jättebra! Men bara sant om man gör en 2000-talsberäkning.

Själv har jag suttit på morgonen och bläddrat genom gammalt material från 1900-talet. Jag har allt från pressmeddelanden till broschyrer och annat. Med ett litet leende konstaterar jag att media i dag tycks ha glömt att projektorganisationen skulle kunna ha räknat på ett annat sätt.

1 miljard billigare eller 2 miljarder dyrare?

Dyrare eller billigare? Allt beror på hur man ser det. Den 6 maj 1999 skickade Citytunneln ut pressmeddelandet ”Bättre men dyrare”. Där stod det att läsa att projektet enligt huvudavtalet mellan staten, dåvarande Malmöhus läns kollektivtrafik och Malmö stad skulle kosta mellan 4,9 och 5,2 miljarder. Vad man i maj 1999 nu visste var att kostnaderna skulle ligga på mellan 6,7 och 6,9 miljarder kronor. 1999 hade alltså Citytunneln blivit två miljarder dyrare!

Någonstans 2001 då Banverket, senare Trafikverket, blev ensam huvudman för att driva projektet klubbades en ny budget. Som jag förstår när jag läser Citytunnelns hemsida fastställdes projektets kostnader till 9,45 miljarder i 2001 års penningvärde. Slutnotan har vi i år fått veta blev 8,6 miljarder. Alltså nästan en miljard billigare än vad man trodde 2001.

Blev då Citytunneln 2 miljarder dyrare 2001 när man än en gång fastlade en budget? Nja, nu ska man vara lite försiktig med beräkningarna. De första budgetarna var beräknade enligt penningvärde på 1990-talet (1996 eller 1997 om jag minns rätt). En rak jämförelse med vare sig 9,45 eller slutnotan på 8,6 miljarder är därmed inte möjlig, eftersom den är satt i 2001 års penningvärde.

Däremot är min historiska exposé ett utmärkt sätt att se hur man som informationsavdelning kan leka med siffror. Och hur lätt journalister glömmer bort vad som en gång sades.

Inte skulle väl det …

Nu råkar det vara så att jag har jobbat med männen som gjorde projektbudgeten på ca 5 miljarder, den som hela projektorganisationen från allra första början grundade sitt arbete på. Det var riktigt kul att höra hur det går till bakom kulisserna. Männen hade arbetat med Öresundsbrons landanläggningar och en dag fått ett uppdrag att titta på Citytunnels budget. ”Men inte visste väl vi att vårt arbete skulle tas i riksdagen. Det var ingen som sa något om. Hade vi vetat det hade vi lagt ner mycket mer tid på det.”

Det här säger väl något om vår politiska verklighet. Hur många projekt hade blivit av om realistiska budgetar och tidsplaner alltid läggs fram. Det säger sig självt att norrländska och stockholmska politiker har lättare att acceptera 5 än 9 miljarder kronor till ett infrastrukturprojekt i Skåne. När väl projektet tuffat på ett tag ”kommer man på” att pengarna och tiden inte räcker till. Det blir en liten skandal i media medan projektet tuffar vidare.

En annan sak som bör påpekas är att Citytunnelns projektorganisation började sitt arbete 1998. Allteftersom personalen som vi anställde grävde sig ner i projektets olika detaljer och fick resultaten av de geotekniska undersökningarna, ja då klarnade realismen i budgeten allt mer.

Försenad eller klar ett halvår före?

Nu stoltserar Citytunnelorganisationen med att de är klara ett halvår före. Klar ett halvår före man trodde 2001, vill säga!

Jag vill då bara påminna om att Citytunneln den 13 januari 2000 skickade ut ett pressmeddelande om att tunnelen skulle sättas i drift år 2007. Om jag minns rätt var det faktiskt i början av 2007 tidsplanen tydde på att vi skulle bli klara. Alltså skulle man också kunna säga att tunnelen är ungefär fyra år försenad (mot vad man trodde 2000) och fem-sex år försenad mot vad riksdagen klubbade. Enligt huvudavtalet mellan parterna hade man beslutat att tunnelen skulle vara klar 2005.

Varför var det så viktigt att hon skulle vara klar 2005 eller 2007? Jo, svaret är man på den danska sidan invigt sina landanläggningar före Öresundsbrons öppnande medan vi på den svenska sidan faktiskt tio år efter öppnande först nu börjar bli klara med våra. Pinsamt dåligt? Svar: JA!

Kontinentalbanan – en ”tillfällig” lösning

Eftersom de ansvariga visste att man inte skulle bli klara med tunnelen till år 2000 fick man göra en ”tillfällig lösning” för att klara den ökande trafiken. Den tillfälliga lösningen hette Kontinentalbanan och kom att kosta 770 miljoner kronor (prisnivå januari 1997).

1995 prövade Koncessionsnämnden för miljö en ansökan om att bygga ut Kontinentalbanan (till i princip dubbelspår) för att klara trafiken. Ansökan avslogs eftersom ett ja inte var godtagbart ur miljösynpunkt (läs: skulle innebära avsevärda bullerproblem för de boende längs sträckan).

Ärendet hänsköts till regeringen, som beslutade att Kontinentalbanan bara kunde användas för den utökade tågrafiken fram till dess att en Citytunnel tagits i drift, dock ej längre än till år 2007.

Äntligen!!!

Missförstå mig inte. Jag är jätteglad för att Citytunneln nu har öppnat. Men faktum är:

  • att Citytunneln borde varit klar år 2000 när Öresundsbron öppnade.
  • att Citytunneln skulle ha avlastat Kontinentalbanan med start senast 2007.

Därav att jag i dag utropar ett rungande ÄNTLIGEN!!!

p.s. Nu tycks man ha glömt bort det där med avlastningen av Kontinentalbanan. Malmö stad och Region Skåne i full gång med att planera någon form av ringlinje där Kontinantalbanan ingår.

Med tanke på att jag har vänner som bor minst sagt tätt intill Kontinentalbanan kan jag säga att störningarna betydande, hur mycket bullerplank man än byggt åt dem. Det vet jag som ibland på somrarna sitter i deras ljuvliga Edens lustgård. Det är en intressant upplevelse att med några minuters mellanrum tystna och vänta på att tågen passerat för att sedan fortsätta samtalet som om inget hänt!

Annonser

Om Lena Breitner

Journalist, fil kand i historia, fil mag i ekonomisk historia, fil mag i litterärt skapande (Författarskolan i Lund). Håller guidade vandringar om det hemliga Malmö med den tidigare underrättelseagenten Gunnar Ekberg. Forskar i egenskap av journalist på WWII, Stasi och kalla kriget. Har skrivit uppslagsordet Stasi för Nationalencyklopedien. Gav 2001 ut boken OmTango - om ordlösa samtal om konsten att kramas.
Det här inlägget postades i Malmö, Sverige. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Äntligen! Citytunneln har öppnat pau ricktickt

  1. Ping: Är det bra att 42 procent av landets journalister bor i Stockholm och om tyckarjournalistik som trend | Tankar om IB

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s