Invigning av tunnelen i Malmö – sista natten med gänget

Åktur med nya pågatågen. Foto: Lena Breitner

Vad var bäst på Citytunnelinvigningen i går? Enligt min mening: Kajan, den värmande glöggen efteråt på Vectura samt att träffa alla gamla jobbarkompisar samt en del nya och trevliga människor. Men att stå eller sitta och frysa i 1,5 timme? Nja.

Tunnelinvigningsceremonin har många tyckt till om i dag. Själv är jag inte så förtjust i dunkadunka. Håkan Hardenberger är suverän, men han hade nog lite svårt med sitt framförande på grund av kylan.

Allas vår Kajan var underbar i rollen som brandmannen som skulle inspektera tunnelen innan folk skulle kunna åka i den. Beskrivningen av den fantastiska ventilationen i tunnelen (som ett par för trånga y-frontskalsonger – alltid nära till en nödutgång) fick mig att gapskratta.

På väg ner till Malmö C nedre. Foto: Carl-Johan Sund

Det var många tal som ingen kommer att minnas. Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm var nog den enda som fick ett par pluspoäng hos mig i alla fall. Han kom in till applåder och konstaterade humoristiskt att det var de första applåderna han fått den här veckan. Han hade faktiskt inte varit säker på att han skulle få några applåder. Inte med tanke på att han ägnat hela veckan åt att tala med journalister om varför järnvägen och tågtrafiken inte fungerade. Han fick uppriktiga skratt av publiken! Tänk vad man kan komma långt med humor!

Dagens kändis: Lokföraren Ralf Sjöberg. Foto: Lena Breitner

Jag såg inte hela ceremonin på Posthusplatsen utan var där bara den sista timmen. Jag var varm när jag kom men kylan började isa sig in i märgen mot slutet av ceremonin. Tyckte nästan synd om alla 399 potentater (plus kungen) som satt i VIP-tältet som defintivt inte var uppvärmt enligt dem som satt där. Själv var jag hänvisad till fålla gul (långt framme vid scen men med sittplats om jag ville). Jag föredrog att stå. Då höll man värmen bättre.

Tur och retur Malmö C. Foto: Carl-Johan Sund

Det finns inte fel väder, bara fel kläder, heter det. Men jag hade allt från ylleunderställ, Haglöfs kängor och rånarluva. Men nä, man ska inte stå stilla ute i 1,5 timme på invigningar. Kylan kryper in i märgen till slut. När jag började känna av det var det tack och lov slut.

Då stack vi till Vectura för lite varm glögg. Kramkalaset började när vi nu utan mössor och annat plötsligt kände igen varandra.

Sedan släpptes vi ner i tunnelen. Jag och några till var först ner och tog finaste platserna precis bakom lokföraren Ralf Sjöberg.

Triangelen. Foto: Carl-Johan Sund

Till vår förtjusning hade de glömt ta bort de markerade fineplatserna, så vi kunde se vem som hade placerats med vem. En f d direktör på Citytunneln sjönk ner på konungens plats medan jag tog landshövdingehustruns plats. Fast vi satt inte så mycket på de nobla platserna. Det var roligare att stå hos Ralf Sjöberg och plåta och kolla in när han körde. Han var nog en av de lugnaste människor jag träffat. Och han var väldigt lugn med tanke på att han lär ha varit den mest intervjuade personen i går. Kungen hade tydligen också varit framme hos honom och kollat in utsikten, så alla journalister ville säkert veta vad kungen frågat om.

Tack till Carl-Johan Sund som bidrog med bilder och utlåning av kamera!

Om Lena Breitner

Journalist, fil kand i historia, fil mag i ekonomisk historia, fil mag i litterärt skapande (Författarskolan i Lund). Håller guidade vandringar om det hemliga Malmö med den tidigare underrättelseagenten Gunnar Ekberg. Forskar i egenskap av journalist på WWII, Stasi och kalla kriget. Har skrivit uppslagsordet Stasi för Nationalencyklopedien. Gav 2001 ut boken OmTango - om ordlösa samtal om konsten att kramas.
Det här inlägget postades i Malmö, Sverige, Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

